Jak być dobrą kelnerką?

Ostatnio zawód kelnera staje się coraz bardziej popularny. Powstaje coraz więcej lokali gastronomicznych, zarówno małych typu bistro, oraz większych restauracji. Kelner ma pierwszy i bezpośredni kontakt z gośćmi i od jego wizerunku zależy ogólne postrzeganie lokalu jako całości.

Pomimo faktu, iż zazwyczaj doświadczenie w zawodzie kelnera nie jest wymagane, jednak wiedza na temat podstaw jego wykonywania jest wskazana, aby wypaść jak najlepiej na rozmowie kwalifikacyjnej.

Odpowiednie podejście do gości

W tej pracy nie wystarczy postawić przed gościem talerz z posiłkiem i odejść od stołu. Już od progu należy witać gości promiennym uśmiechem i okazać im należny szacunek.

Kiedy kelner zachowuje się inaczej, goście od razu to zauważą! Niewskazane jest również bycie sentymentalnym.

Szczególnym podejściem należy również wykazać się w obecności dzieci. Rodzice doceniają, kiedy ich pociechy są dostrzegane i traktowane jak mały człowiek, a nie jak kula u nogi, która tylko przeszkadza. Jeśli będziemy traktować dzieci z szacunkiem i uśmiechem, rodzice uznają lokal jako przyjazny rodzinie i będą odwiedzać go częściej.

Jak należy zachowywać się w obecności klientów?

Kiedy tylko goście wejdą do lokalu, oprócz odpowiedniego powitania warto zaproponować im stolik, zapytać o upodobania dotyczące miejsca siedzącego. Następnie podajemy każdemu z gości kartę z menu. Nie należy czekać, aż sami o nią poproszą. Trzeba intuicyjnie przewidywać oczekiwania i zamiary gości. Intuicja i wyczucie potrzeb klienta to nieodzowne cechy dobrego kelnera.

Jeśli wśród gości znajduje się rodzina z małym dzieckiem, warto zaproponować im specjalne krzesełko dla pociechy. Pozwoli to na zapanowanie nad maluchem i ułatwi rodzicom spożycie posiłku w spokoju.

Jak być dobrą kelnerką?

Gdy goście poproszą o pomoc w wyborze dań, warto zaproponować im specjały szefa kuchni. Aby odpowiednio się do tego przygotować i zapoznać z menu. Dzięki temu będziemy postrzegani jako fachowcy i profesjonaliści w obsłudze klienta. To bardzo ważne w zawodzie kelnera.

Po skończonym przez gości posiłku należy sprzątnąć ze stołu brudne naczynia. Należy to zrobić możliwie najbardziej niepostrzeżenie i wcześniej delikatnie zakomunikować chęć wykonania tej czynności i upewnić się, że możemy to zrobić, ponieważ goście skończyli posiłek. Klienci nie lubią, kiedy ktoś przerywa prowadzoną przez nich rozmowę i zakłóca wspólnie spędzany czas przez bycie nachalnym.

Odpowiednia prezencja

Strój kelnera powinien być czysty i schludny. Nie należy również nosić sportowych butów. Oczywiście ubrania obsługi zależą indywidualnie od charakteru lokalu, jednak praca w gastronomii wymaga trzymania się pewnych uniwersalnych zasad.

O ile zapach potraw kusi klientów, tak w przypadku przesiąknięcia nim ubrań obsługi nie jest już tak kolorowo. Może to być odczytane przed gości jako brak odpowiedniej higieny pracowników restauracji, a także wątpliwej jakości serwowanego w lokalu jedzenia.

PODZIEL SIĘ
Następny artykułJak skutecznie przekonywać?