Jak skutecznie przekonywać?

0
Jak skutecznie przekonywać?

Nic tak nie oddziałuje na ludzi, jak siła perswazji. Nie ma w tym jednak żadnej tajemnicy. Tak naprawdę perswazja kieruje się sześcioma zasadami, które pomagają sprawniej przekonać innych do swojego punktu widzenia. Jak zatem wyglądają ów zasady i jak zastosować je w codziennych życiu, by skutecznie zacząć innych do siebie przekonywać?

Sympatia

najlepiej wpływa się na innych ludzi, jeżeli obdarzają nas oni sympatią. Gdy między mówcą a słuchaczem wywiąże się właśnie taka więź, wtedy nawiązany kontakt jest zdecydowanie łatwiejszy, a słuchacze znacznie bardziej podatni na wpływy mówcy. Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednym ważnym czynniku.

Jest nim podobieństwo. Kiedy z kimś rozmawiamy, warto przyjąć sposób jego poruszania się, a także spróbować przybrać jego formę wysławiania się. Mistrzowie są w stanie nawet upodobnić swoje tempo oddechu do drugiej osoby. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ łatwiej jest polubić osobę do nas podobną, aniżeli całkowicie, wręcz diametralnie odmienną. Skutkiem tego jest zwiększona sympatia, a rezultatem sympatii- perswazja.

Niedosyt

Czy można w jakiś sposób sprawić, że nasi słuchacze zapragną dostać od nas jeszcze więcej? Wystarczy w taki sposób zapanować nad upragnioną kwestią, by jej zdobycie nie było zbyt łatwe. Wtedy od razu budzi się w człowieku wewnętrzny zew do zdobywania.

Pożądanie a tutaj ogromne znaczenie. Powstawanie niedoboru, nawet rzeczy, które do niczego nie są przydatne sprawia, że wartość obiektu pożądania wzrasta z każdą chwilą. Wtedy klaruje się jeden celzdobywanie.

Autorytet i poważanie

Osoby, które cieszą się poważaniem wśród innych i są przez nie uważane za autorytety w pewnych kwestiach, często również maja większe szanse na wywarcie na kimś wpływu. Jak pozyskać autorytet? Jest na to kilka sposobów.

Jak skutecznie przekonywać?

Można wykazać się w pracy swoim doświadczeniem i umiejętnościami bądź automatycznie budować autorytet dzięki zdobywanym tytułom naukowym i zawodowym. To od razu podnosi prestiż takiej osoby i sprawia, że szybciej można jej zaufać.

Wzajemność

Ta zasada mówi o tym, że większą chęć do pomagania wykazuje się w kierunku osób, od których niegdyś również uzyskało się pomoc. Jest to pewien schemat, który mówi o tym, że w człowieku pojawia się pewne odczucie zobligowania względem innych i przymus odwdzięczenia się, by nie być nic nikomu winnym.

Jeżeli zatem w różnej kwestii wyjdzie się z własną inicjatywą, zostanie to dobrze odebrane przez drugą stronę oraz po jakimś czasie będziemy dzięki temu spijać śmietankę z podjętych działań. Warto więc być pierwszym i okazywać innym zainteresowanie, pomoc, uprzejmość, a także udzielać niezbędnych innym informacji.

Konsekwencja

Ważną zasadą podczas budowania siły perswazji jest umiejętność podążania za ustalonymi wcześniej sobie celami i konsekwentne wywiązywanie się ze swoich postanowień. Wtedy nasza postawa jest odbierana jako logiczna i racjonalna oraz w pewnym pozytywnym znaczeniu tego słowa – przewidywalna. Logiczność to także jasno określona argumentacja swoich czynów i działań.

Dowód społeczny

Co to właściwie znaczy? Schemat działania jest bardzo prosty. Jeżeli widzimy, że inni ludzie dokonali już jakichś rzeczy, wtedy prościej jest nam zabrać się za podobne zadania. Jest to pewna forma naśladowania innych, a więc oddziaływanie perswazyjne na swoich naśladowców. Gdy raz a porządnie wykonamy określony sobie cel, istnieje duża szansa, że niedługo będziemy mieli w tej kwestii swoich następców.

Jak być dobrą kelnerką?

0
Jak być dobrą kelnerką?

Ostatnio zawód kelnera staje się coraz bardziej popularny. Powstaje coraz więcej lokali gastronomicznych, zarówno małych typu bistro, oraz większych restauracji. Kelner ma pierwszy i bezpośredni kontakt z gośćmi i od jego wizerunku zależy ogólne postrzeganie lokalu jako całości.

Pomimo faktu, iż zazwyczaj doświadczenie w zawodzie kelnera nie jest wymagane, jednak wiedza na temat podstaw jego wykonywania jest wskazana, aby wypaść jak najlepiej na rozmowie kwalifikacyjnej.

Odpowiednie podejście do gości

W tej pracy nie wystarczy postawić przed gościem talerz z posiłkiem i odejść od stołu. Już od progu należy witać gości promiennym uśmiechem i okazać im należny szacunek.

Kiedy kelner zachowuje się inaczej, goście od razu to zauważą! Niewskazane jest również bycie sentymentalnym.

Szczególnym podejściem należy również wykazać się w obecności dzieci. Rodzice doceniają, kiedy ich pociechy są dostrzegane i traktowane jak mały człowiek, a nie jak kula u nogi, która tylko przeszkadza. Jeśli będziemy traktować dzieci z szacunkiem i uśmiechem, rodzice uznają lokal jako przyjazny rodzinie i będą odwiedzać go częściej.

Jak należy zachowywać się w obecności klientów?

Kiedy tylko goście wejdą do lokalu, oprócz odpowiedniego powitania warto zaproponować im stolik, zapytać o upodobania dotyczące miejsca siedzącego. Następnie podajemy każdemu z gości kartę z menu. Nie należy czekać, aż sami o nią poproszą. Trzeba intuicyjnie przewidywać oczekiwania i zamiary gości. Intuicja i wyczucie potrzeb klienta to nieodzowne cechy dobrego kelnera.

Jeśli wśród gości znajduje się rodzina z małym dzieckiem, warto zaproponować im specjalne krzesełko dla pociechy. Pozwoli to na zapanowanie nad maluchem i ułatwi rodzicom spożycie posiłku w spokoju.

Jak być dobrą kelnerką?

Gdy goście poproszą o pomoc w wyborze dań, warto zaproponować im specjały szefa kuchni. Aby odpowiednio się do tego przygotować i zapoznać z menu. Dzięki temu będziemy postrzegani jako fachowcy i profesjonaliści w obsłudze klienta. To bardzo ważne w zawodzie kelnera.

Po skończonym przez gości posiłku należy sprzątnąć ze stołu brudne naczynia. Należy to zrobić możliwie najbardziej niepostrzeżenie i wcześniej delikatnie zakomunikować chęć wykonania tej czynności i upewnić się, że możemy to zrobić, ponieważ goście skończyli posiłek. Klienci nie lubią, kiedy ktoś przerywa prowadzoną przez nich rozmowę i zakłóca wspólnie spędzany czas przez bycie nachalnym.

Odpowiednia prezencja

Strój kelnera powinien być czysty i schludny. Nie należy również nosić sportowych butów. Oczywiście ubrania obsługi zależą indywidualnie od charakteru lokalu, jednak praca w gastronomii wymaga trzymania się pewnych uniwersalnych zasad.

O ile zapach potraw kusi klientów, tak w przypadku przesiąknięcia nim ubrań obsługi nie jest już tak kolorowo. Może to być odczytane przed gości jako brak odpowiedniej higieny pracowników restauracji, a także wątpliwej jakości serwowanego w lokalu jedzenia.

ZOBACZ TEŻ